Bedrijfsleven praat mee over bereikbaarheid regio Foodvalley

Foto: Omroep Gelderland

‘Er ligt een grote uitdaging op het gebied van mobiliteit’, zegt Engbert Stroobosscher (ChristenUnie), wethouder van de gemeente Veenendaal en namens Foodvalley bezig met mobiliteit. ‘Als we niets doen, loopt het verkeer gewoon helemaal vast.’

Foodvalley
Acht gemeenten in vormen samen de regio Foodvalley: Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen.

Werkgevers nodig om gewoontes te doorbreken

Volgens gemeenten en de provincie is het zaak dat mensen hun reisgedrag aanpassen door gewoontes te doorbreken. Ze zouden bijvoorbeeld meer gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer of de fiets in plaats van de auto. ‘Als er één partij is die daar invloed op heeft, dan zijn dat de werkgevers’, stelt Peter de Haan (ChristenUnie), wethouder van de gemeente Wageningen.

‘Als gemeente kunnen we heel veel doen in het faciliteren. Zorgen dat er bushaltes op de juiste plekken zijn, dat er fietsenstallingen genoeg zijn, dat de routes ernaartoe goed zijn. Maar wij hebben de werkgevers nodig om ervoor te zorgen dat die bussen niet leeg blijven rijden en het fietspad gebruikt gaat worden.’

De oplossing voor een betere bereikbaarheid van bedrijven als en onderwijsinstellingen als de Wageningen Universiteit, ligt niet altijd bij het aanleggen van meer wegen, stelt VVD-gedeputeerde Conny Bieze. ‘We hebben eigenlijk een ruimtegebrek in stedelijke gebieden om nog meer wegen aan te leggen. Dat is dus niet de oplossing. Je moet de bestaande infrastructuur beter benutten.’

Rol provincie

Bedrijven wisselen visies uit over hoe het anders kan: meer mensen die op de fiets of met het ov naar hun werk gaan bijvoorbeeld. Hoe kunnen bedrijven dat mogelijk maken? Daarover werd achter gesloten deuren gepraat.

De Provincie Gelderland moet reizen met het openbaar vervoer snel aantrekkelijker maken, was de veelgehoorde roep na afloop van de besprekingen. ‘De frequentie waarmee bussen rijden moet omhoog en de Rijnlijn tussen Arnhem en Wageningen moet er komen’, zegt Madelon de Beus van Aeres Hogeschool Wageningen.

De Rijnlijn is de voorlopige naam vaan een toekomstige rechtstreekse buslijn tussen Arnhem Centraal en de Universiteit Wageningen. Op dit moment kunnen mensen nog niet snel direct van Arnhem naar de campus in Wageningen reizen.

De provincie heeft nog afspraken met vervoerders die gelden tot 2022. Volgens Peter Spitteler van Wageningen Goed op Weg zouden die contracten opengebroken moeten worden of aangevuld moeten worden zodat er al voor 2022 meer openbaar vervoer mogelijk wordt en bedrijven en scholen in de regio Foodvalley goed bereikbaar zijn.

Een speciale werkgroep gaat de ideeën en visies van bedrijven verder uitwerken. Over twee maanden moet er een mobiliteitsconvenant liggen waar verschillende bedrijven en maatschappelijke instellingen samen met gemeenten en de provincie hun handtekeningen onder zetten.